Ile kosztuje bolid F1?

Potężne samochody, ryk silników i niesamowite prędkości to dla każdego fana motoryzacji powód do wielkiego święta. Wyścigi Formuły 1 generują olbrzymie emocje, a kibice z dużą pasją śledzą każde okrążenie, trzymając kciuki za swojego faworyta.

W Polsce niewątpliwe wpływ na duży wzrost zainteresowania Formułą 1 miał Robert Kubica, który stał się ambasadorem F1 w naszym kraju. Świetne wyniki notowane przez Polaka sprawiły, że fani motoryzacji zakochali się w Formule 1 i bolidach, które potrafią osiągać niewyobrażalne prędkości. To dzięki specjalnym samochodom – bolidom wyścigi Formuły 1 są tak atrakcyjne, nawet podczas oglądania w telewizji. W tym artykule sprawdzimy, ile kosztuje bolid Formuły 1, co wpływa na koszt bolidu F1, a także wyjaśnimy, z jakich podzespołów składa się samochód, który uczestniczy w wyścigach F1.

Ponadto prześledzimy zespoły biorące udział w zawodach F1 i sprawdzimy, który z nich ma najdroższy bolid F1. Dodatkowo pochylimy się nad materiałami, z których produkuje się części do bolidów F1 oraz przeanalizujemy najważniejsze elementy, które wpływają na aerodynamikę i tym samym osiągane wyniki w wyścigach. Zostań z nami, a dowiesz się wszystkiego o bolidach w F1!

Ile kosztuje wyprodukowanie bolidu F1?
Ile kosztuje wyprodukowanie bolidu F1?

Ile kosztuje wyprodukowanie bolidu F1?

Rozpoczynając rozważania na temat bolidów F1 należy przybliżyć historię dyscypliny sportowej, w której biorą udział wspomniane samochody. Formuła 1 inaczej Mistrzostwa Świata Formuły 1 to przeprowadzany corocznie od 1950 roku cykl najbardziej prestiżowych międzynarodowych wyścigów samochodowych. MŚ F1 znane są również jako wyścigi Grand Prix, w których biorą udział bolidy. Co to takiego bolid F1? Bolid to klasa jednomiejscowych samochodów wyścigowych o otwartym nadwoziu, które biorą udział w wyścigach F1 i są kojarzone wyłącznie z Formułą 1. Jaka jest historia Formuły 1? Ta dyscyplina sportowa została zapoczątkowana w Europie, a aktualnie podczas jednego sezonu odbywa się od kilkunastu do dwudziestu kilku wyścigów z serii Grand Prix. Kierowcy F1 rywalizują ze sobą w poszczególnych krajach na dedykowanych torach i walczą o tytuł mistrza świata Formuły 1. Oczywiście wszystkie wyścigi F1, a także mistrzostwa odbywają się w oparciu o ustalone zasady oraz regulaminy. Te regulowane są przez Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), której prezesem jest Mohammed Bin Sulayem. Za stronę finansową i medialną Formuły 1 odpowiedzialna jest Liberty Media, której przedstawicielami są Chase Carey, Ross Brawn i Sean Bratches.

Nawet osoby, które na co dzień nie interesują się motoryzacją oraz wyścigami F1 będą pod wielkim wrażeniem samochodów, które ścigają się podczas Grand Prix. Już na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że są to olbrzymie maszyny, które potrafią się rozpędzić do niewyobrażalnych prędkości. W efekcie po kilkunastu sekundach można dojść do wniosku, że bolidy F1 to samochody, w których dba się o najmniejsze detale a ich konstrukcja i sama budowa pochłania wielkie pieniądze. Formuła 1 to nie tylko kierowcy, ale potężne zaplecze osób, do których należy zaliczyć: analityków, mechaników, trenerów, konstruktorów. Wszyscy pracują na wspólny sukces całej drużyny, aby reprezentujący ją kierowcy odnosili jak najlepsze wyniki. Konstruktorzy nieustannie modyfikują ustawienia bolidów w F1, aby komfort jazdy i możliwości na torze były jeszcze większe.

Nie jest tajemnicą, że przygotowywanie bolidów to swego rodzaju „wyścig zbrojeń”, w którym każdy zespół chce być najlepszy. W Formule 1 biorą udział najbardziej zaawansowane technologicznie samochody wyścigowe na świecie. Wobec tego porównywanie bolidów F1 do promów kosmicznych wcale nie jest przesadzone! Warto zaznaczyć, że jeden samochód, który bierze udział w wyścigach F1 konstruowany jest z 80. tysięcy różnych komponentów oraz 200. czułych elementów pomiarowych! Te liczby robią naprawdę wielkie wrażenie! Tym bardziej jeśli weźmiemy pod uwagę, że w jednym bolidzie może przebywać tylko jedna osoba!

Dużo osób kalkuluje i zastanawia się ile tak naprawdę kosztuje bolid F1? Koszty produkcji niektórych samochodów są mocno strzeżone i trzymane w tajemnicy, lecz należy kalkulować, że aby wyprodukować jeden bolid F1, trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu minimum 12-14 milionów dolarów. Do stałych kosztów musimy także dodać środki na rozwój i różnego rodzaju badania związane z samochodem i jego ulepszeniem w przyszłości, a także logistyką, pensje dla mechaników, trenerów, paliwo itd. Warto pamiętać, że zespół F1 to szerokie grono osób, dlatego budżet teamu musi być naprawdę spory, aby podjąć skuteczną rywalizację w mistrzostwach świata Formuły 1.

Betomania - STS

Co wpływa na koszt bolidu F1?

Jak już wcześniej zaznaczyliśmy koszt wyprodukowania bolidu F1 to kilkanaście milionów dolarów. Samochody biorące udział w najbardziej prestiżowych wyścigach motoryzacyjnych na świecie to niesamowite maszyny, składające się z wielu podzespołów, które osiągają niewyobrażalne prędkości. Bolid F1 potrafi rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie cztery sekundy, dlatego nie ma się co dziwić, że jego koszty są tak wysokie. Wszystkie elementy wykorzystywane do stworzenia bolidu F1 muszą zapewnić odpowiedni rezultat, a więc ich jakość musi być wysoka. Ponadto bolidy F1 muszą być bezpieczne dla kierowców.

Cena podzespołów w Formule 1
Cena podzespołów w Formule 1

Bolid F1 – cena poszczególnych podzespołów

Samochody Formuły 1 bazują na trzech filarach, które wydają się kluczowe, aby odnieść zwycięstwo w wyścigu. Bolid F1 w krótkim czasie musi rozpędzić się do jak największej prędkości, a także w jak najkrótszym czasie zahamować, aby pokonać ostry zakręt. W bolidzie F1 oprócz silnika bardzo ważne są opony, które zapewniają przyczepność do toru, a także nieoceniona skrzynia biegów. Na cenę bolidu wpływa bardzo wiele elementów. W tym akapicie przedstawimy przybliżone koszty kilku z nich, które ustaliliśmy na podstawie obliczeń.

Ile kosztuje opona bolidu F1?

Do kluczowych elementów bolidu F1 musimy zaliczyć opony. Podczas jednego wyścigu kierowcy F1 zużywają przynajmniej jeden komplet opon. Nie jest to dziwne, jeżeli tylko uwzględnimy specyfikę wyścigów F1 oraz liczbę okrążeń, którą muszą pokonać. Warunki na torach podczas wyścigów F1 są różne, dlatego kierowcy mogą w trakcie Grand Prix zmieniać ogumienie i wymieniać opony. W tym celu muszą zjechać do strefy technicznej, gdzie w ciągu kilkunastu sekund mechanicy dokonują korekty w bolidzie. Ogumienie charakteryzuje się inną mieszanką (miękka, średnia lub twarda), która ma zapewnić odpowiednią przyczepność do toru. W ostatnim czasie doszło do zmian w regulaminach, które dotyczą także opon. Stosowane do tej pory opony 13-calowe zastąpiono 18-calowymi, co związane jest ze zwiększeniem średnicy felg. Oficjalnym dostawcą opon do bolidów w F1 jest firma Pirelli, która przygotowała pięć wariantów opon. Na każdą rundę i wyścig F1 Pirelli wybiera trzy spośród pięciu dostępnych wariantów, czyli mieszanek. Pirelli przeznacza dla kierowców po trzynaście kompletów opon na suchy tor na każdą rundę Gran Prix. Każdy zespół otrzymuje od Pirelli po osiem miękkich, trzy pośrednie i dwa twarde komplety opon na każdy samochód.

Warto zaznaczyć, że po zakończonym wyścigu wykorzystanie tych samych opon nie jest możliwe. Po prostu poziom eksploatacji jest na tyle duży, że po wyścigu nadają się one wyłącznie do utylizacji. Ile kosztuje opona w Formule 1? Z naszych kalkulacji wynika, że zespoły podczas jednego wyścigu F1 zużywają komplety, których koszt wynosi łącznie około 3000 dolarów.

Przednie skrzydło – 0,8 mln zł

Przednie skrzydło, tylne skrzydło zaliczane jest do najważniejszych elementów aerodynamicznych bolidu F1. To one w pierwszej kolejności mają kontakt z powietrzem podczas wyścigu. Przednie skrzydło i tylne skrzydło porządkują wpadające powietrze i rozprowadzają je na konstrukcję bolidu. Oba elementy ulegają ciągłej zmianie, a wiele zespołów nie chce wypowiadać się na ich temat, trzymając kluczowe rzeczy w tajemnicy. Tak naprawdę cały czas trwają badania na temat przedniego skrzydła bolidu F1 w celu ulepszenia. Przybliżona wartość przedniego skrzydła wynosi ponad 150 tysięcy dolarów, natomiast koszt produkcji tylnego to około 100 tysięcy dolarów. Jak już wspomnieliśmy, badania tych elementów prowadzone są cały czas, a nowe technologie powodują, że skrzydła w bolidach wymienia się bardzo często. W efekcie koszty bolidu mogą być jeszcze wyższe.

Skrzynia biegów – 4 mln zł

Można powiedzieć, że skrzynia biegów w bolidzie F1 to serce samochodu. Jest ona tym elementem bolidu, który jest eksploatowany najczęściej. Przyjmuje się, że podczas jednego wyścigu F1 kierowca bolidu zmienia biegi od 2500 razy do 4000 razy. Aktualnie w bolidach Formuły 1 zespoły korzystają z ośmiobiegowej, półautomatycznej, sekwencyjnej skrzyni biegów. Co umożliwia takie rozwiązanie? Między innymi możliwa jest zmiana biegów w ciągu kilkudziesięciu milisekund. W tradycyjnych samochodach osobowych najszybsi kierowcy zmieniają bieg w pół sekundy. Wśród fanów motoryzacji krąży opinia, że bolidy F1 nie są wyposażone w bieg wsteczny. Musimy zdementować tę informację, ponieważ każdy bolid F1 ma bieg wsteczny. Jest on wymagany przez regulamin techniczny FIA. Koszt skrzyni biegów w bolidzie F1 to około 4 miliony złotych, lecz oczywiście zdarzają się dużo droższe warianty.

Kierownica – 0,2 mln zł

Kierowcy posługujący się tradycyjnymi samochodami osobowymi postrzegają kierownicę wyłącznie przez pryzmat zmiany kierunku jazdy. W bolidach F1 kierownica oprócz skręcania w lewo i w prawo pełni wiele dodatkowych funkcji. To jak rozbudowane są samochody Formuły 1, potwierdza tylko fakt, że na kierownicy w bolidzie znajduje się ponad 15 przycisków. Za co one odpowiadają i jakie funkcje znajdują się na kierownicy? Dzięki niej kierowca bolidu może zmienić mapę silnika, regulować hamulce, uruchomić sprzęgło no i oczywiście kierować bolidem. To tylko część czynności, które są możliwe do wykonania za pomocą kierownicy. W bolidzie Formuły 1 wartość kierownicy wynosi 50 tysięcy dolarów, czyli około 200 tysięcy złotych.

Ile kosztuje silnik do bolidu F1
Ile kosztuje silnik do bolidu F1

Ile kosztuje silnik do bolidu F1?

Bez dwóch zdań silnik jest kluczowym elementem bolidu, który odpowiada za przyspieszenie oraz mechanizm poruszania się. Jak wcześniej zaznaczyliśmy bolidy F1 są w stanie rozpędzić się do 100 km/h w ciągu zaledwie czterech sekund. Tak dobry wynik możliwy jest dzięki mocnym silnikom zainstalowanym w samochodach. Silnik, czyli jednostka napędowa to najdroższa część bolidu F1. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami kierowca F1 może korzystać z aż trzech silników spalinowych, turbosprężarek i MGU-H oraz dwóch MGU-K, baterii i dodatkowej elektroniki sterującej. W efekcie bolid F1 jest w stanie wygenerować dwa razy więcej obrotów na minutę niż przeciętny samochód. Jako ciekawostkę dodamy, że bolid F1 może osiągnąć aż 20 tysięcy obrotów na minutę, lecz możliwości samochodów nie są wykorzystywane na torach w 100% – głównie z uwagi na regulaminy, zbyt duże zużycie paliwa i specyfikę jazdy. Jakie koszty w bolidzie należy zarezerwować dla silnika? W bolidzie F1 silnik kosztuje około 4,5 miliona dolarów, czyli w przeliczeniu na złotówki około 17-18 milionów PLN.

Bonus 1660 PLN z kodem BETOMANIA
5.0

Koszt pozostałych elementów bolidu

Powyżej wymieniliśmy tylko niektóre elementy wchodzące w skład bolidu Formuły 1. Samochód F1 składa się z wielu części, na których skupimy się w tym akapicie. Jak kształtują się ceny pozostałych elementów bolidu?

  • kokpit/ monokok – milion dolarów – to kluczowa dla kierowcy część bolidu F1. Jest ona zazwyczaj wykonana z włókna węglowego i ma chronić kierowcę. W momencie wypadku odpowiada za ochronę zawodnika siedzącego wewnątrz bolidu.
  • wydech  – 220 tysięcy dolarów – to kolejna ważna część wyposażenia bolidu. Wydech odpowiada za moc, jaką zapewnia silnik.
  • hamulce  – 200 tysięcy dolarów – każdy fan Formuły 1 zna specyfikę wyścigów bolidów. Maszyny pędzą z niesamowitą prędkością, a ponadto są w stanie zatrzymać się bardzo szybko praktycznie do zera. Kluczem do tego są odpowiednie hamulce. Podczas wyścigów na torach F1 kierowcy bolidu muszą nieraz hamować przez 1/4 okrążenia. Statystyki wskazują, że w trakcie sezonu bolid jest w stanie zużyć 140-240 tarczy hamulcowych i ok. 300 klocków.
  • bak paliwa – 140 tysięcy dolarów – odpowiednia ilość paliwa na torze to także klucz do sukcesu i końcowego zwycięstwa w wyścigu. Podczas wyścigu za tankowanie i zmianę ogumienia odpowiadają mechanicy, którzy potrafią wykonać te czynności w kilka sekund.
  • HALO – 20 tysięcy dolarów – element konstrukcyjny, który odpowiada za bezpieczeństwo kierowcy bolidu.

Bolidy z włókna węglowego – jaki to ma wpływ na cenę?

Bez dwóch zdań bolid F1 to najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie, natomiast Formuła 1 jest zaliczana do najdroższych sportów świata. Wszystkie elementy bolidu F1 zbudowane są z jak najlepszych części. Do ich produkcji wykorzystuje się najlepsze materiały, które mają wpływ na wysoką cenę samochodu. Jednym z materiałów, który dość mocno wykorzystuje się w bolidzie F1 jest włókno węglowe. Przede wszystkim włókno węglowe odpowiada za lekką konstrukcję samochodu. Ponadto włókno węglowe stosuje się także w monokoku oraz hamulcach, które muszą wytrzymać temperaturę 1000 stopni Celsjusza, do której zazwyczaj rozgrzewają się podczas hamowania.

Najdroższy bolid Formuła 1
Najdroższy bolid Formuła 1

Który zespół ma najdroższy bolid F1?

W wyścigach Formuły 1 bierze udział wielu kierowców, którzy reprezentują dany zespół, a więc markę samochodową. W F1 można wyróżnić takie firmy jak: Red Bull, Ferrari, Mercedes, Alpine, McLaren, czy Willams. Jak więc prezentuje się kategoria cenowa bolidów?

Ile kosztuje bolid Red Bull Racing?

Red Bull Racing zaliczany jest do najlepszych zespołów Formuły 1. Jego przedstawicielem jest między innymi Max Verstappen, czyli dwukrotny mistrz świata Formuły 1 w sezonach 2021 i 2022. Red Bull Racing stara się wyznaczać trendy w F1, dlatego stale modyfikuje swoje bolidy, poprawiając najdrobniejsze detale. Bolid firmy Red Bull Racing kosztuje kilkanaście milionów dolarów.

Ile kosztuje bolid F1 Mercedesa?

Mercedes należy do czołówki zespołów Formuły 1. Kojarzony jest głównie z Lewisem Hamiltonem, który jest siedmiokrotnym mistrzem F1. Lewis Hamilton współpracuje z Mercedesem od 2013 roku, a więc można powiedzieć, że ma ogromny staż. Mercedes dba o wszelkie szczegóły, detale i rozwija bolidy dla swoich kierowców. Zespół dąży do tego, aby być najlepszym na świecie, więc nic dziwnego, że chce zapewnić kierowcom najwyższe standardy i możliwości. Bolid F1 Mercedesa to także koszt kilkunastu milionów dolarów.

Bonus 1660 PLN z kodem BETOMANIA
5.0
Bonus 100% do 1500 PLN
4.5

Najważniejsze elementy wpływające na aerodynamikę bolidu

Aby odnosić sukcesy na torze wyścigowym Formuły 1, bardzo ważną kwestią jest aerodynamika bolidu. O zwycięstwach często decydują detale bolidu, kunszt kierowcy, dlatego warto zwracać uwagę na szczegóły przy konstruowaniu maszyn F1, które biorą udział w Grand Prix. Powietrze, które zderza się z samochodem, potrafi mieć olbrzymi wpływ na wyniki kierowcy bolidu. Dlatego tak ważna jest odpowiednia konstrukcja bolidu, przednie i tyle skrzydło samochodu. Wymienione elementy mają największy wpływ na aerodynamikę bolidu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania na temat “Ile kosztuje bolid F1?”

Wycena bolidu Formuły 1 to bardzo zindywidualizowana kwestia. Firmy zazwyczaj niechętnie dzielą się własnymi kalkulacjami. Pomimo tego w naszym tekście ukazaliśmy kwoty, z którymi należy się liczyć budując bolid F1. Na zakończenie artykułu udzielamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Ile kosztuje jedna opona w Formule 1?

Komplet opon kosztuje średnio 3000 dolarów, a więc jedna opona to koszt około 3.5 tysięcy złotych.

Ile kosztuje najtańszy bolid F1?

Według ekspertów szacuje się, że jest to 13-14 milionów dolarów.

Ile kosztuje zbudowanie bolidu F1?

Fani motoryzacji oraz eksperci podają, że zbudowanie bolidu F1 to wydatek rzędu 10 milionów dolarów.

5/5 - (2 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments