Wyścigi Formuły 1 generują olbrzymie emocje, a sama dyscyplina sportowa zaliczana jest do najbardziej prestiżowych na świecie. Fani motoryzacji z utęsknieniem wyczekują nowych sezonów Formuły 1 i z zaciekawianiem śledzą informacje napływające z poszczególnych zespołów samochodowych, aby być na bieżąco z nowościami wprowadzanymi w bolidach F1.
Formuła 1 jest wyjątkowa ze względu na uczestniczące w wyścigach Grand Prix samochody, czyli bolidy. Kluczem do sukcesu na torze jest odpowiedni bolid, w którym dopracowane są wszystkie detale i wprowadzone zostały nowości w postaci różnego rodzaju rozwiązań. Potężna maszyna, kompetentny zespół i umiejętności kierowcy przekładają się na końcowy sukces na torze Formuły 1. W tym artykule przyjrzymy się wielu zagadnieniom dotyczących ekstremalnych i zaawansowanych samochodów na świecie. Sprawdzimy ile waży bolid F1 i jego poszczególne elementy. Ponadto prześledzimy marki produkujące bolidy F1, zweryfikujemy, ile koni mechanicznych ma samochód Formuły 1 oraz przedstawimy najważniejsze zmiany w budowie bolidu, jakie zaszły w ostatnim czasie. Przeczytaj ten tekst, a dowiesz się wszystkiego o budowie bolidu F1 i jego wadze!
Co znajdziesz w artykule?
Waga bolidu F1
Wyścigi Formuły 1 zyskały potężny rozgłos ze względu na występujące na torach wyścigowych bolidy, czyli samochody Formuły 1. Bolid to jednomiejscowy samochód wyścigowy o otwartym nadwoziu i kołach, które wystają poza profil kokpitu. Jest on budowany z największą starannością, ściśle według regulacji Formuły 1 FIA, czyli Międzynarodowej Federacji Samochodowej. Na przestrzeni lat zmieniały się specyfikacje bolidu, a także jego waga. Zaprojektowanie i skonstruowanie bolidu Formuły 1 wymaga wielu godzin oraz olbrzymich kosztów. Ponadto firmy i zespoły, które biorą udział w wyścigach F1 muszą mieć zapewnione potężne finansowanie, a wiele pieniędzy pochłaniają badania i testy w tunelu aerodynamicznym.
Powyżej zaznaczyliśmy, że do odniesienia sukcesu na torze przede wszystkim potrzeba sprawnego samochodu, w którym kierowca będzie mógł pokazać swój kunszt. Bolid Formuły 1 to potężna maszyna, która potrafi rozpędzić się do prędkości 100 km/h w zaledwie cztery sekundy. Specyfikacja i osiągi bolidu F1 to najwyższy poziom motoryzacyjny, dlatego nic dziwnego, że samochód Formuły 1 porównywany jest wręcz czasami do statków kosmicznych. Po pierwsze dlatego, że potrafi rozpędzić się do kilkuset kilometrów na godzinę, a po drugie, że jego budowa oraz konstruowanie pochłania wiele czasu i środków finansowych. Konstrukcja bolidu F1 jest specyficzna, lecz ten płaski samochód mieści w sobie niewyobrażalnie wiele części, ponieważ zbudowany jest z 80. tysięcy różnych komponentów oraz 200. czułych elementów pomiarowych! To sprawia, że bolid F1 musi mieć dużą wagę, lecz zespoły robią wszystko, aby kierowcy mogli skorzystać z maksymalnej prędkości na torze.
Bolidy Formuły 1 — ile ważą poszczególne elementy?
Oko kibica i fana motoryzacji w przypadku wyścigów Formuły 1 zazwyczaj koncentruje się na bolidach i osiąganych przez kierowców prędkościach podczas Grand Prix. Są to bardzo duże liczby, które powodują, że wyścigi Formuły 1 są jeszcze bardziej atrakcyjne i widowiskowe. Specyficzna maszyna, która porusza się po torze, ma solidny rozmiar, ale również wagę. Aby bolid Formuły 1 mógł osiągnąć prędkość kilkuset kilometrów na godzinę, musi być wyposażony w wiele elementów, które odpowiadają za prędkość. Ponadto podczas wyścigów F1 muszą zostać spełnione wszelkie zasady bezpieczeństwa i regulaminy, więc samochody F1 konstruowane są w oparciu o ustalone reguły. To również sprawia, że bolid musi składać się z dedykowanych elementów, chroniących zdrowie kierowcy, a te także wpływają na wagę bolidu. W tym akapicie przyjrzymy się, ile ważą poszczególne części bolidu i jak wpływają na ogólną wagę samochodu Formuły 1.
Ile waży silnik bolidu Formuły 1?
Silnik spalinowy w samochodzie to bardzo ważny element, który odpowiada za moc oraz poruszanie się. Nie inaczej jest w przypadku bolidów Formuły 1, które uzbrojone są w silniki najwyższej jakości. Jednostka napędowa jest kluczowym elementem, który pozwala rywalizować w mistrzostwach świata Formuły 1 i ściśle współpracuje ze skrzynią biegów. Od kilku lat bolidy F1 wykorzystują silniki hybrydowe V6 z turbodoładowaniem o pojemności 1,6 litra. Z czego się składają? Otóż do kluczowych części należy zaliczyć: silnik spalinowy, dwa silniki elektryczne MGU-K i MGU-H, turbosprężarka, bateria. Można powiedzieć, że silnik w bolidzie F1 jest jego sercem. Koszt silnika w przybliżeniu szacuje się na około 4,5 miliona dolarów, czyli przeliczając na złotówki, będzie to około 17-18 milionów PLN. Jak już wcześniej wspomnieliśmy bolid F1 jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie cztery sekundy. Wobec tego silnik w samochodzie musi być dopracowany do maksimum. Tym bardziej że bolid F1 jest w stanie osiągnąć aż 20 tysięcy obrotów na minutę.
W 2021 roku w regulaminie technicznym doszło do zmiany w wadze silnika. Dotychczas ważył on 145 kilogramów, lecz zwiększono wagę o kolejnych pięć kilogramów i teraz wynosi ona 150 kg. Bezpośrednio wpływa to na wagę całej maszyny biorącej udział w wyścigach F1. Dlaczego zastosowano taki zabieg? Przede wszystkim Międzynarodowa Federacja Samochodowa chciała wymusić na konstruktorach, aby korzystali z tańszych i cięższych materiałów do budowy jednostek napędowych bolidu. Warto podkreślić, że regulaminy jasno określają wagę niektórych komponentów, z których budowany jest silnik.
Opony i felgi – waga bolidu F1
Aby bolidy Formuły 1 mogły rozwinąć swoje skrzydła podczas wyścigów, oprócz silnika i konstrukcji samochodu bardzo ważnym elementem są opony wraz z felgami. Bolidy F1 rozpędzają się do wielkich prędkości oraz dosłownie w ciągu kilku sekund muszą zatrzymać się praktycznie do zera, aby pokonać ostre zakręty. Przy okazji takich manewrów niezastąpione są odpowiednie opony, które zapewniają przyczepność do powierzchni toru.
Jeszcze do zakończenia sezonu 2021 wszystkie bolidy F1 zobowiązane były do korzystania podczas wyścigów z 13-calowych opon. Zmiana nadeszła wraz z rozpoczęciem kolejnego sezonu walki o mistrzostwo świata w Formule 1, czyli w 2022 roku. To wówczas samochody otrzymały 18-calowe koła wraz z oponami o niskim profilu i kołpakami, które mają poprawić aerodynamikę. Co więcej, wraz z wprowadzeniem do Formuły 1 18-calowych opon postawiono na większą jakość, ponieważ opony zaprojektowano w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko przegrzewania się. Ponadto dodano osłony przed przednimi kołami, które mają wpłynąć na ograniczenie zawirowań powietrza wytwarzanych przez bolid. Każdy zna specyfikę Formuły 1, dlatego łatwo się domyślić, że opony w Formule 1 nie są trwałym elementem. Po każdym wyścigu ulegają one utylizacji, ponieważ nie da się ich ponownie wykorzystać.
Oficjalnym dostawcą opon w Formule 1 jest firma Pirelli, która może pochwalić się pięcioma wariantami opon. Warto podkreślić, że Pirelli zapewnia każdemu kierowcy określoną liczbę opon, które są przystosowane na różne rodzaje nawierzchni. W F1 wyróżnia się następujące rodzaje opon, które oznaczane są kolorami: biały – opony twarde, żółty – opony pośrednie, czerwony – opony miękkie. Dodatkowo każdy kierowca jest zobowiązany do użycia minimum dwóch różnych mieszanek opon w trakcie jednego wyścigu. Wyjątkiem są Grand Prix, gdzie kierowca używał opon przejściowych lub deszczowych. Opony również wpływają na wagę pojazdu. W takim razie jak dużym obciążeniem dla bolidu F1 są opony? Powołując się na słowa Mario Isoli z firmy Pirelli musimy wskazać, że komplet czterech opon wraz z felgami i kołpakami waży 78 kilogramów. Przednie koło waży 18 kilogramów, natomiast tylne 21 kilogramów. Skąd wynika różnica? Po prostu tylne koła są szersze. Wypowiedź pochodzi z 2021 roku, a więc gdy bolidy miały 13-calowe koła. Wobec tego musimy zaznaczyć, że waga aktualnych opon i felg – 18-calowych jest większa o dodatkowe 13,8 kg, a więc w sumie ważą ponad 90 kilogramów.
Waga nadwozia bolidu
Do głównych części składowych samochodu w tym bolidu F1 zalicza się podwozie. Elementy składowe podwozia mogą być mocowane do ramy lub płyty podłogowej nadwozia zazwyczaj wykonanego z włókna węglowego, natomiast do podwozia montuje się pozostałe elementy składowe pojazdu takie jak układ napędowy czy nadwozie. Wspomniane elementy bolidu F1 również wpływają na wagę całego samochodu Formuły 1. Należy oszacować, że nadwozie bolidu waży kilkadziesiąt kilogramów.
Ile waży przednie skrzydło?
Bolid Formuły 1 ma niecodzienną konstrukcję i jest zbudowany z dwóch skrzydeł: przednie skrzydło i tylne skrzydło, które zaliczają się do najważniejszych elementów aerodynamicznych samochodu i mają wpływ na osiągi bolidów. Przednie skrzydło to pierwszy i najważniejsze element bolidu F1, który ma kontakt z powietrzem. Jaką ma funkcję przednie skrzydło w bolidzie F1? Przede wszystkim porządkuje ono powietrze i kieruje je na pozostałe elementy aerodynamiczne samochodu. Porównując bolid F1 z 2021 roku i ten, który poruszał się po torach w 2022 roku dostrzeżemy zmiany w budowie samochodów F1. Korekty wprowadzono także w przednim skrzydle, które ma zupełnie inny kształt. Celem zmiany jest zmniejszenie działania aerodynamiki w sytuacji, kiedy to bolid F1 porusza się za innym samochodem. W nowszej wersji bolidu F1 usunięto wewnętrzne końcówki klap, co pozwoliło wyeliminować tak zwany wir Y250. Przednie skrzydło bolidu należy do bardzo ważnych elementów i waży kilkadziesiąt kilogramów.
Podsumowanie wagi bolidu F1
Na przestrzeni ostatnich lat i obserwowania wyścigów Formuły 1 regularnie zauważamy wzrostowy trend jeśli chodzi o wagę bolidu Formuły 1. Samochody F1 cały czas są udoskonalane, więc nic dziwnego, że bolidy F1 ważą coraz więcej. Minimalna masa bolidów w sezonie 2021 wynosiła 752 kg, natomiast dziś waga samochodu osiągnęła już prawie 800 kg! 798 kg – tyle obecnie waży bolid F1!
Tuż przed rozpoczęciem sezonu F1 w 2022 roku wszystkie zespoły zaprezentowały swoje bolidy na kolejny cykl zmagań o mistrzostwo świata. Regulacje techniczne przed rozpoczęciem walki na torach wyścigowych ulegały zmianom, lecz nastąpiła kolejna modyfikacja, tuż przed pierwszym wyścigiem, czyli Grand Prix Barcelony. Do wagi, która obowiązywała, czyli 795 kilogramów dołożono kolejne trzy kilogramy, co w efekcie dało 798 kilogramów. Dlaczego zdecydowano się na taką zmianę? Większość zespołów nie dostosowała się od obowiązujących zasad, a ich samochody ważyły więcej, niż 795 kilogramów. Wyjątkiem był team Alfy Romeo, który dostosował się do regulaminów. Gdyby nie zdecydowano się na modyfikacje dotyczące masy i wagi bolidu F1 to istnieje spora szansa, że szwajcarski zespół byłby głównym faworytem do zwycięstwa w sezonie 2022. Głównie z tego powodu, że dysproporcja między bolidem F1 przygotowanym przez Alfa Romeo a innymi firmami wynosiła około 20 kilogramów.
Jak działa waga na torze wyścigowym? Trzeba zaznaczyć, że im lżejszy bolid F1 tym kierowca ma większą szansę na lepszy rezultat. Eksperci podają, że 10 kilogramów masy przekłada się na spadek tempa na jednym okrążeniu o 0,3 sekundy. Oczywiście wiele odgrywają także umiejętności kierowcy bolidu, lecz trzeba przyznać, że detale mają ogromny wpływ na końcowe rozstrzygnięcia. Zespoły dążą do tego, aby ich bolid był jak najlżejszy, dlatego przed rozpoczęciem sezonu 2022 dokonywali korekt w lakierze. Niektórzy kierowcy rezygnowali nawet z dodatkowego wyposażenia, jak choćby bidony z wodą. Mówiąc w skrócie mechanicy, analitycy i trenerzy robili wszystko, aby poprzez lekkość bolidu skrócić czas okrążenia.
Powyższa waga bolidu, a więc 798 kilogramów uwzględnia wszystkie podzespoły samochodu F1 (konstrukcję, silnik, opony i koła, skrzynię biegów, zbiornik paliwa, tylne zawieszenie itp.), płyny oraz wagę kierowcy. W masie bolidu nie zalicza się paliwa. Łatwo się domyślić, że spalanie w bolidzie F1 jest na bardzo wysokim poziomie. Wobec tego ile waży bolid F1 wraz z paliwem? Szacuje się, że w momencie startu waga maszyny może wynieść około 900 kilogramów.
Przez długi czas w regulaminach Formuły 1 nie zdecydowano się na wprowadzenie wytycznych dotyczących wagi kierowcy bolidu F1. Sytuacja zmieniła się w 2019 roku, gdy limity wagowe zaczęły dotyczyć również kierowców. Jak wiadomo masa samochodu ma wpływ na szybkość na torze i osiągane rezultaty. Podobnie jest z wagą kierowcy. Limit wagowy w F1 wynosi 80 kilogramów. W regulacjach dotyczących ciężaru uwzględniono również kombinezon, kask oraz fotel. W efekcie ci, którzy ważyli mniej mogli liczyć na instalowany pod fotelem balast. Z kolei kierowcy, którzy nie przypilnowali swojej masy i mieli nadwagę, musieli w szybkim czasie zrzucić dodatkowe kilogramy.
Najcięższy bolid Formuły 1
Wszystkie zespoły biorące udział w wyścigach Formuły 1 muszą dostosować się do panujących regulaminów i konstruować swoje samochody w oparciu o ustalone zasady. Te regulują wiele kwestii, w tym te dotyczące wagi bolidu Formuły 1. Jak już wcześniej zaznaczyliśmy dozwolona masa bolidu wynosi 798 kilogramów, lecz każdy z teamów chce, aby jego samochód był jak najlżejszy. Delikatnie niższa waga względem konkurencji to zawsze większa szansa na lepszy wynik kierowcy na torze. W tym akapicie sprawdzimy, jak prezentuje się waga bolidów F1 konstruowanych przez niektóre zespoły.
Waga bolidu Ferrari
Do czołowych „stajni” Formuły 1 zaliczyć należy Ferrari. Zespół wywalczył łącznie 16 tytułów w klasyfikacji konstruktorów oraz 15 w klasyfikacji kierowców i nadal wyznacza trendy na torach wyścigowych. Aktualnie najbardziej znanym reprezentantem Ferrari w F1 jest Charles Leclerc. Ferrari dostosowuje się do regulaminów, jakie ma królowa sportów motorowych, a więc bolid F1 spełnia wymagania i jego waga wynosi 798 kilogramów.
Waga bolidu Red Bull Racing
Początkowo problemy z „nadwagą” samochodu F1 miał także zespół Red Bull Racing, lecz ostatecznie zdołał spełnić on wymagania stawiane przez FIA. W efekcie samochody, które wyjeżdżają na tor z zespołu Red Bull, ważą 798 kilogramów. Zbyt duża waga spowodowana była zmianami, które dotyczyły zastosowania 18-calowych kół i felg.
Waga bolidu Mercedesa
Początkowo bolid Mercedesa również nie spełniał wymagań i zespół musiał wprowadzić drobne korekty w swoim samochodzie. Koniec końców team uporał się z tym wyzwaniem i obniżył wagę pojazdu do wymaganych 798 kilogramów.
Formuła 1 — silnik i jego charakterystyka
Silnik to jeden z głównych elementów bolidu F1, który jest kluczowy dla całego mechanizmu funkcjonowania samochodu na torze wyścigowym. Na przestrzeni lat zmieniały się silniki w bolidach, a zespoły dążyły do opatentowania najlepszego modelu.
Z jakiego silnika korzystają zespoły F1?
W ostatnim czasie waga silnika w bolidach F1 także wzrosła. Mianowicie jeszcze jakiś czas temu wynosiła ona 145 kilogramów, natomiast aktualnie jest to 150 kilogramów. Zespoły F1 preferują turbodoładowane, hybrydowe silniki V6 o pojemności 1,6 litra. Jaka jest moc takiego silnika? Wynosi ona około 1000 KM, z czego za 3/4 odpowiada silnik spalinowy, natomiast pozostałą część uzupełniają systemy elektryczne MGU-H i MGU-K.
Silnik zespołu Red Bull Racing
Red Bull Racing od 2019 roku nawiązał współpracę z Hondą i korzysta z silników tej marki. Honda wycofała się z F1 kilka lat temu, lecz cały czas odpowiada za jednostkę napędową w bolidach Red Bulla. Zespół stawia na nowe technologie, a Honda zobowiązała się do spersonalizowania silników hybrydowych na potrzeby bolidów F1. Zgodnie z informacjami z obozu Red Bull Racing, silniki Hondy będą wykorzystywane w bolidach przynajmniej do 2025 roku.
Silnik zespołu Ferrari
Zespół Ferrari także spędził wiele tygodni na ulepszaniu silnika do swojego bolidu. Ferrari korzysta z silnika spalinowego ICE, w konfiguracji V6 o pojemności 1,6 litra i z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Szefowie Ferrari po zakończeniu sezonu 2022 zapewniali, że pracują nad wyjątkowym modelem jednostki napędowej. Niestety początek sezonu 2023 i GP Bahrajnu nie było szczęśliwe dla Charlesa Leclerca, którego bolączką okazał się właśnie silnik.
Jednostka napędowa: Ile koni ma bolid F1?
Aktualnie bolidy F1 mają 1000 koni mechanicznych, a ich podział rozkłada się na silnik spalinowy – 700 KM oraz systemy elektryczne MGU-H i MGU-K, odpowiednio 300 koni mechanicznych. Gdzie w bolidzie F1 znajduje się jednostka napędowa? Jest ona umiejscowiona tuż za monokokiem i stanowi element strukturalny bolidu. Do niego przymocowane są takie części jak: tylne zawieszenia, koła, skrzynia biegów.
Tak jak wszystkie elementy bolidu F1 muszą być zgodne z regulaminami FIA tak samo jest z paliwem, które podlega wszystkim restrykcjom. Samochody F1 jeżdżą na paliwie E10. Jest to mieszanka 90% paliwa i 10% odnawialnego etanolu. Samochody F1 spalają średnio 40 litrów na 100 kilometrów.
Aerodynamika: Czym jest efekt przypowierzchniowy, docisk i opór?
Wraz ze zmianami w regulaminach Formuły 1 także zmodyfikowano sferę aerodynamiczną bolidów. Zdecydowanie uproszczono aerodynamikę bolidów F1. Pozbyto się skomplikowanych konstrukcji w sekcjach bocznych pojazdów, które w połączeniu z innymi elementami nadwozia wytwarzały tak zwane brudne powietrze. Aby na torze wyścigowym pojedynki bolidów były jeszcze bardziej atrakcyjne i widowiskowe powrócono do pomysłu sprzed kilkunastu lat, a więc postawiono na efekt przypowierzchniowy. Ta koncepcja polega na tym, że wykorzystuje system kanałów w podłodze bolidu, co w efekcie prowadzi do przyspieszenia wpadającego w nie powietrza. Wobec tego następuje spadek ciśnienia i wytworzenia docisku. W wyścigach F1 bardzo ważna jest przyczepność aerodynamiczna bolidu F1. Po prostu im jest jej więcej, tym pojazd może szybciej pokonywać zakręty na torze.
Zmiany w bolidach F1 w 2023
W porównaniu z sezonem 2022, przed startem kampanii w 2023 roku nie zaszło aż tyle zmian w bolidach F1. Można wręcz powiedzieć, że pojawiła się wyłącznie kosmetyka. Na co postawiono przed rozpoczęciem walki o mistrzostwo świata w 2023 roku? Zmiany techniczne w bolidach F1 dotyczyły podłogi, której krawędź przed tylnymi kołami musiała zostać podniesiona o 15 milimetrów, dyfuzora, czujników – zwiększenie ich liczby do pomiaru przyspieszeń pionowych samochodu, halo i lusterek – powiększenie ich powierzchni oraz zapewnienie, że wytrzymają uderzenie o sile 15 G.
Większe koła i nowe opony w 2022
Przed startem sezonu 2022 wszystkie zespoły musiały uwzględnić wprowadzone zasady, które dotyczyły kół i opon w bolidach F1. Wykorzystywane do tej pory 13-calowe opony zostały zastąpione przez wersje 18-calowe.
FAQ – najczęściej zadawane pytania na temat “Ile waży bolid F1?”
Na wagę bolidu Formuły 1 składa się wiele elementów, z których zbudowany jest samochód królowej sportów motorowych. Stworzone regulaminy powodują, że przed rozpoczęciem sezonu każdy pojazd musi mieć odpowiednią wagę. Poniżej przygotowaliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Ile waży opona w F1?
Pirelli to oficjalny dostawca opon. Komplet czterech opon wraz z felgami i kołpakami aktualnie waży 91,8 kilogramów. Jedno przednie koło waży 21,45 kilogramów, natomiast tylne koło 24,45 kilogramów.
Jakie silniki mają bolidy F1?
Bolidy F1 wykorzystują silniki hybrydowe V6 z turbodoładowaniem. Pojemność silnika ma 1.6 litra.